De overgang van juli naar augustus is op de wielerkalender goed ingevuld voor de dames elite. Vrijdagavond Bambrugge, zaterdag Leefdaal, zondag Mol en dinsdag Dudzele.
In Bambrugge staan er 89 rensters op de deelnemerslijst, daaronder heel wat mooi volk uit grote ploegen en (ex-)kampioenen. Voor ons team verschijnen Maëlle, Yenthe, Esmée en Katrijn aan de start. Deze laatste rijdt in eigen regio, daarenboven is Bambrugge de thuisbasis van ploegleider Jonas en dus wil iedereen zijn beste beentje voorzetten. Het parkoers bestaat uit een rondje van goed 7,5 km dat 12x wordt afgelegd, goed voor 90km. Het verloopt langs glooiende, bochtige en vooral smalle wegen, het is dus opletten geblazen van bij de start.
Het peloton besluit echter om de eerste ronden te gebruiken om verder warm te draaien en de wegen nog eens goed te verkennen. In de derde ronde gaat de snelheid met een ruk omhoog en net dan blokkeert de ketting van Yenthe, zij raakt achterop en komt in een groep terecht die moest lossen, het is dan maar hopen dat het peloton nog even een powernap neemt om zo terug te kunnen keren.
Even verder moet Maëlle de rol lossen met nog 3 lotgenoten, ook zij blijven moedig verder rijden in de hoop dat het vooraan nog eens stil valt.
In de volgende ronde plaatsen eerst Kim De Baet en Nathalie Bex een aanval en is het daarna Fien Van Eynde die het hazenpad kiest, wat later vervoegt de Nederlandse Nina Kessler haar en zij zijn vertrokken voor een lange vlucht. Intussen is de groep met Maëlle versmolten met deze met Yenthe tot één groep achtervolgers. Het peloton is door de vluchters verplicht om de snelheid hoog te houden om het duo binnen schot te houden, de rensters hebben gezien wat er in Tokyo gebeurde als je de tegenstander onderschat en hebben duidelijk die les begrepen. Dat betekent dat Maëlle en Yenthe niet meer kunnen aansluiten en halfweg uit wedstrijd worden genomen. Net op tijd om de plensbui te ontlopen die zowel de rensters als het wegdek kletsnat maakt.
Katrijn en Esmée peddelen intussen aandachtig mee in het peloton en laten zich niet verrassen. Zij nemen ook hun deel van het werk op zich om de vluchters niet te ver te laten wegrijden. De voorsprong van deze twee loopt snel op tot zowat een minuut en blijft ronden lang daarrond schommelen. Zij pikken intussen mooi de premies mee bij de doortochten aan de streep. De ploeggenoten van Van Eynde proberen wel af te stoppen, maar het peloton blijft de controle behouden. Wanneer de voorsprong afbrokkelt probeert Katrijn in het gezelschap van Jesse Van den Bulcke en Kelly Van den Steen de oversteek te maken, maar het peloton reageert alert, de snelheid zakt nu niet meer en de voorsprong van de 2 vluchters smelt als sneeuw voor de zon. Door deze ruk scheurt het peloton wel nog in drie stukken.
Onze twee musketiers weten zich mooi in de eerste groep te handhaven. Op het einde van de voorlaatste ronde worden de 2 vluchters ingerekend en dat is het sein om even een adempauze in te lassen, waardoor de tweede groep terug kan aansluiten. Het peloton van opnieuw 36 rensters rijdt nu breed over de weg en onze dames laten zich wat insluiten, zij komen iets te ver te zitten om op de smalle wegen nog goed positie te kiezen. Eens de snelheid terug omhoog gaat kan Katrijn zich nog naar de eerste 10 posities wringen door handig het juiste wiel te volgen, maar dat is onvoldoende om in de laatste rechte lijn nog mee te strijden voor de hoofdvogel, zij komt als zevende over de streep in een top-10 die er best mag zijn.
Esmée wordt als 28ste genoteerd en ook rond haar nog tal van dames die al naam en faam hebben verworven in het peloton. Na het eerste peloton van 36 komen nog 11 rensters over de streep, wat betekent dat maar iets meer dan de helft van de starters ook de eindmeet haalt. Volgende afspraak zondag in Mol-Sluis.
Dank aan Jonas voor het werk in de bevoorrading, verder ook aan Ilse, Lut en Vera voor de foto’s en uiteraard de trouwe supporters die eens te meer op post waren. Mooi beeldverslag van de wedstrijd is ook te zien op FB bij “Reportage VDS”, let op de gele helmen van onze dames.
Comments